Får han mad nok?

25. august 2014

Alder:
5 mdr.

Får han mad nok?

Hej Helen.

Så er Bettefisen blevet 5 mdr og han trives egentlig ret godt. Men jeg er alligevel blevet lidt bekymret efter vores tur v lægen til 5 mdrs undersøgelse.

Karl blev målt og vejet, og måler 68cm og vejer 7,1kg. Da han var 4 mdr gammel vejede han 6,9kg (vejet på vores egen vægt så jeg ved at det ikke 100% kan sammenlignes), men så har han kun taget 200g på på en måned?!

Lægen sagde at han lå lidt under kurven, men at det ikke var meget og at jeg ikke skulle være bekymret.
Han er også en glad dreng, der er nysgerrig og ivrig efter at se og lære, og melder sig når han er sulten og har 5-7 våde bleer dagligt.

Men nu har jeg nærstuderet ham lidt de sidste par dage, og jeg synes måske han er blevet lidt bleg i ansigtet, specielt når han ligger ned eller sover. Så kan han ind i mellem næsten være lidt grålig omkring øjnene?! Og så har han ofte ret kolde hænder og underarme.

Som sygeplejerske kan jeg jo ikke ...

Annonce

... lade være med at blive lidt bekymret for om der evt er noget med hans kredsløb/iltmætning, om han ikke får mad/vitaminer nok, men jeg ved bare ikke så meget om det, når det kommer til babyer?! Samtidig er hans BMI faldet fra 17,2 som 10 uger gammel, til 16,1 som 4 mdr og nu 15,4 til 5 mdrs undersøgelsen. Men igen, her ved jeg heller ikke hvor meget eller hvordan man bruger BMI ved babyer?

Han bliver stadig ammet, men vi er dog begyndt med lidt smagsprøver på grød og mos, enten til frokost eller til aften, og det er han helt pjattet med. Det er virkelig kun smagsprøver han får, ca 5-7 mundfulde pr gang, for ellers får han ondt i maven.

Skal jeg være bekymret for hans vægt og hans kulør, og hænger det overhovedet sammen?

Skal jeg amme ham hyppigere eller skal han have tilskud af erstatning? Jeg vil gerne amme så længe som muligt, forudsat at han trives med det.

Håber du kan give mig lidt ro.

Hilsen
Den bekymrede mor Maria.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder