Brev:
Får han mad nok?
25. august 2014
Alder:
5 mdr.
Får han mad nok?
Hej Helen.
Så er Bettefisen blevet 5 mdr og han trives egentlig ret godt. Men jeg er alligevel blevet lidt bekymret efter vores tur v lægen til 5 mdrs undersøgelse.
Karl blev målt og vejet, og måler 68cm og vejer 7,1kg. Da han var 4 mdr gammel vejede han 6,9kg (vejet på vores egen vægt så jeg ved at det ikke 100% kan sammenlignes), men så har han kun taget 200g på på en måned?!
Lægen sagde at han lå lidt under kurven, men at det ikke var meget og at jeg ikke skulle være bekymret.
Han er også en glad dreng, der er nysgerrig og ivrig efter at se og lære, og melder sig når han er sulten og har 5-7 våde bleer dagligt.
Men nu har jeg nærstuderet ham lidt de sidste par dage, og jeg synes måske han er blevet lidt bleg i ansigtet, specielt når han ligger ned eller sover. Så kan han ind i mellem næsten være lidt grålig omkring øjnene?! Og så har han ofte ret kolde hænder og underarme.
Som sygeplejerske kan jeg jo ikke lade være med at blive lidt bekymret for om der evt er noget med hans kredsløb/iltmætning, om han ikke får mad/vitaminer nok, men jeg ved bare ikke så meget om det, når det kommer til babyer?! Samtidig er hans BMI faldet fra 17,2 som 10 uger gammel, til 16,1 som 4 mdr og nu 15,4 til 5 mdrs undersøgelsen. Men igen, her ved jeg heller ikke hvor meget eller hvordan man bruger BMI ved babyer?
Han bliver stadig ammet, men vi er dog begyndt med lidt smagsprøver på grød og mos, enten til frokost eller til aften, og det er han helt pjattet med. Det er virkelig kun smagsprøver han får, ca 5-7 mundfulde pr gang, for ellers får han ondt i maven.
Skal jeg være bekymret for hans vægt og hans kulør, og hænger det overhovedet sammen?
Skal jeg amme ham hyppigere eller skal han have tilskud af erstatning? Jeg vil gerne amme så længe som muligt, forudsat at han trives med det.
Håber du kan give mig lidt ro.
Hilsen
Den bekymrede mor Maria.